Czego szukamy w Menadżerze?

Jakie jest najpopularniejsze słowo na Linkedin? Zauważyłem, że od pewnego czasu jest to „przywództwo” i wszystko co temu bliskie czyli „lider”, leadership” itp. Przeglądając treści można dojść do wniosku, że każdy chce być liderem i każdy ma monopol na wyjaśnienie innym czym prawdziwy lider się objawia. Nierzadko jest to tylko prześliźnięcie się po temacie i wrzucenie kolejnego obrazka pt. „Boss” vs „Leader”. Rzeczywistość poza Linkedinowa wygląda już inaczej.

Temat jest ważny i na czasie. Głównie dlatego, ze organizacje cierpią na brak liderów. Brak tam również standardów przywództwa. To, że ktoś został obsadzony w roli lidera nie czyni go liderem. A często przywództwo w danej firmie jest jedynie wypadkową cech osobowości osoby obsadzonej w tej roli. To nie wygląda dobrze.

Wraz z Magdą z bloga babanaleanie.pl doszliśmy do wniosku, że odczarujemy te górnolotne hasła i pokażemy jak przełożyć to na codzienne zachowania. Jestem wielkim fanem stylu Magdy i cieszę się, że zgodziła się uchylić rąbka wiedzy na spacerpoleanie.pl.

Zapraszam! Tekst Magdy znajdziecie poniżej.


Temat wydaje się prosty. W końcu szukając informacji na temat kompetencji menadżera natkniemy się na mnóstwo artykułów, książek czy innych materiałów. Świat jednak pędzi do przodu, ostatnie wydarzenia związane z pandemią również dają do myślenia. Mianowicie czy kompetencje pożądane są niezmienne? Czy jednak co czasy to inna para kaloszy?

To czym chciałabym się z Wami podzielić to moje refleksje zebrane w kontaktach z różnymi menadżerami a także własnej przygody na tym stanowisku. Oczywiście nie obyło się bez ciekawej lektury, którą będę chciała Wam również polecić.

Skuteczna komunikacja

Zacznę od tego że owszem uważam, że niektóre kompetencje są niezbędne niezależnie od miejsca i czasu. Stanowią pewnego rodzaju fundament, na którym w zależności od potrzeb nadbudowują się te uzależnione od konkretnych potrzeb. Najważniejszą z mojego punktu widzenia, czego potwierdzenie znalazłam też w różnych źródłach jest komunikacja.

W ogóle jestem zdania, że źle funkcjonująca komunikacja w organizacji prowadzi do porażek. Dlatego też jest tak ważna u menadżerów, to oni nią niejako sterują. Mam tu na myśli oczywiście skuteczną komunikację a nie monologi na odprawach czy innych spotkaniach.

Skuteczna komunikacja jest więc zawsze dostosowana do kontekstu i wydaje się postrzegana jako wymiana informacji prowadzona w najlepszym interesie wszystkich stron.

Kompetencje XXI wieku”, Jeremy Lamri, Warszawa 2021.

To że mówić należy dostosowując się do odbiorcy to jedno, ważne aby upewnić się że komunikat został zrozumiany zgodnie z intencją. Mój, niestety były już Menadżer zawsze powtarzał, że niby mówimy w tym samym języku, ale każdy po swojemu rozumie i warto o tym pamiętać. Drugi element to oczywiście słuchanie bo komunikacja to dwustronna impreza a jak czegoś nie zrozumieliśmy to pytamy. Lepiej jest wszelkie nieścisłości wyjaśniać od razu nim zamienią się w plotkarską aferę godną Pudelka.

Krytyczne myślenie

Kolejną kompetencją, którą uznaję za fundamentalną jest krytyczne myślenie. Coś co mam wrażenie jest coraz mniej popularne w obecnym systemie edukacji, a szkoda. Bez wątpienia jest to niezbędne w zarządzaniu jak w również w codziennym życiu. Na krytyczne myślenie składa się poniższe elementy:

  • Obserwacja
  • Identyfikacja
  • Trafność
  • Umiejętność dokonywania wyborów

Czyli mówimy tutaj o zbieraniu danych i ich analizie, wyciąganiu wniosków, ocenę argumentów i podejmowaniu decyzji w oparciu o te wszystkie składowe. Krytyczne myślenie nie jest jednak zero jedynkowe. Wpływa mają na nie etyka czy nasze wartości, podejmując decyzję nie bazujemy przecież tylko na suchych liczbach, no dobra, nie zawsze 🙂 Te składowe świetnie też wpasowują się w Lean gdzie bez umiejętności analizy danych i opierania się na nich nie wyciągamy wniosków. Hasło „In God we trust, all other bring data” świetnie oddaje charakter tej kompetencji.

Co dalej?

Są to dwie kompetencje, które uznaje za kluczowe i nie zmienne bez względu na czasy i okoliczności. Bo nie zależnie od branży menadżer będzie ich potrzebował a i czasy nie mają tu nic do gadania. Bo czy na przykład w pandemii komunikować się nie musimy? Myślę że owszem, ale z dostosowaniem źródeł, sama konieczność pozostaje niezmienna. Kompetencji, które mogłabym tu wymienić jest oczywiście więcej, choćby kreatywność, ale zamiast tego zachęcę Was do sięgnięcia do bardzo ciekawej książki poruszającej te tematykę. „Kompetencje XXI wieku” Jeremy Lamri pokazuje od strony naukowej, w oparciu o badania istotę kompetencji i ich rozwój, merytorycznie bez lania wody, na prawdę warto sięgnąć po tą pozycję.

Podsumowanie

Chcecie zostać menadżerem, ale nie widzicie u siebie tych kompetencji? Jesteście menadżerami, ale nie czujecie się mocni w niektórych z nich? Nie martwcie się, kompetencje można rozwijać, a patrząc na ich uniwersalność na pewno warto to robić, do czego serdecznie Was zachęcam.


Chcesz dowiedzieć się więcej jak rozwijać cechy managera? Poniżej wklejam kilka odnośników które mogą Cię zainteresować.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Śledź nas na Spotify!